Friday, August 5, 2011

Al-qur'an readpen- Teknologi yg berguna


Gambar di atas adalah kompen yg terdapat dalam seunit al-qur'an readpen model M900 yg saya beli pada 2 ogos 2011 sempena Ramadhan al-Kmubarak 1432H. Saya beli 10 naskah dengan harga RM2100, dan saya agih2kan kepada keluarga ,jiran dan rakan dengan harga RM210 senaskah. Sudah sebulan menggunanya, ada sikit sebanyak kelemahan readpen ini antaranya ialah ianya hanya mempunyai 3 Qari tidak seperti iklannya kunun ada 6 Qori (reciters).Rasa tertipu pun ada. Tetapi pembekal bagi alasan, memori tak cukup besar untuk menempatkan bacaan 6 qori.... saya terima alasan itu kerana terpaksa sebab dah beli lagipun agak murah :)

Masalahnya jika tak mampu nak download 6 qori jangan iklankan 6 qari tu... itu sahaja. Mudah muamalah dalam Islam ni, asasnya ialah jujur dan amanah. Kalau ada kecacatan kena beritahu pengguna akan kecacatannya. Satu lagi ialah terjemahan bahasa malazia (bahasa indon sebenarnya), terjemahan ini ada beberapa tempat yg berlapis/berulang2 terjemahannya. Contohnya terjemahan surah al-'alaq. Namum kecacatan ini tidak menjadikan ianya satu kesalahan, cuma ada ciptaan manusia mesti ada kelemahan.

Gambar diatas menunjukkan komponen readpen model M900 dengan jelas. Satu hal yg saya suka ialah tentang kejelasan/kekuatan suara yg dilontarkan oleh speaker readpen ini, cukup kuat untuk telinga yg sehat dan normal.Kalau telinga dah double troble 'sound'nya, tak dapek den nak tolong. Ianya juga menggunakan charger tidak menggunakan bateri seperti biasa sesetengah model yg lain. Kita ada pilihan sama ada nak guna readpen berserta al-qur'an yg disediakan atau nak guna readpen beserta buku panduan. Bagi mereka yg mahu membawa readpen ke mana2, boleh masukkan dalam kocek atau handbag bersama dengan buku kecil itu. Maknanya tak perlu wudhu untuk memegang pen dan buku kecil.

Pakej item :
1. Al-Quran karim khas (pen hanya boleh baca al-qur'an yg disediakan)
2. Pen reader (M900)
3. Charger,
4. Earphone,
5. Beg kain,
6. User Manual-buku panduan kecil
7. Penanda al-qur'an yg juga boleh diguna untuk memilih reciter/qari, terjemahan dll
8. USB cable-untuk download nasyid dari internet/PC dan untuk menyambung charger
9. Batteries: Built-in Li batteries

Selain itu pen ini boleh membaca/mengajar tajwid.Buku tajwid disediakan.Semalam jiran saya tanya kenapa dia tunjuk pen ke buku tajwid tapi tak bersuara pun. Rupanya dia tak pilih/tekan butang 'at-tajwid'.Hah sampai kiamatlah pen tu tak akan baca. Mesti tekan butang2 yg berkenaan dulu baru tunjuk pen tu ke mana2 buku yg kita nak dia baca.Kemudian dia minta saya upload beberapa lagu nasyid ke dalam pen tersebut.Itulah untungnya kalau kita celik IT, dapat kita bantu orang yang rabun IT, sure dapat pahala.

Pihak pembekal tidak sediakan manual. Pandai2 kita lah nak baca buku panduan yg disediakan dalam bahasa inggeris tu. Kepada yg tak faham saya tolong ajarkan. Hari ini saya jumpa satu video di youtube tentang cara menggunanya.. mari kita lihat vedeo di bawah. Semuga dapat membantu sesiapa yg nak beli model ni.
http://www.youtube.com/watch?v=hmj6gas90yc

Video tersebut hanya tunjuk cara guna:
1) Readpen dengan al-qur'an yg disediakan
2) Readpen dengan buku tajwid
cara guna readpen dengan buku panduan/buku kecil tak ditunjuk. Mungkin saya kena buatkan videonya lah.. tak tahu bila boleh siap :). Sebenarnya cara guna readpen dengan buku itulah yg patut ditonjolkan kerana rujukan dalam buku tu penting.

Terkini readpen ini dijual dengan harga Rm1900 untuk sepuluh naskah. Ciri2nya sudah ditambahbaik, ada 5 pembaca/Qari termasuk Saad al-ghaamidi dan syeikh Sudais. Saya terpaksa tunggu pembekal hantar sofware untuk saya reset readpen saya dan masukkan bacaan Qari tersebut. Bayangkan kalau pembeli buta IT, nak upload pun tak reti.... rugi begitu sahajalah kerana terpikat dengan harga yg murah rupanya isinya kurang. Harap2 pembekal yg berkenaan dapat baiki kualiti pemasarannya kalau nak bertapak lama dalam perniagaan lebih2 lagi kita berniaga al-qur'an. Saya sendiri pun bukan ambil untung cuma tolong beli dan tolong tunjuk sahaja.Sekarang ni pengguna pun dah bijak, jika pembekal tak boleh sedia 'after sale service', mereka akan beli dari pembekal yg lain.Harap maklum.

1 comment:

MQasim said...

helpful technology. we are providing al quran mobile app is free.