Tuesday, July 28, 2009

Amalkan manzil pun dikatakan bid'ah?

Saya rasa lucu dan nak tergelak pun ada. Bila saya taip perkataan MANZIL dienjin pencari google segera saya dapati beberapa link antara yang teratas ialah blog saya sendiri. Saya nak tergelak bila membaca komen2 dari individu yang saya 'kenali' yang mengaku tidak pernah berguru kepada sebarang ulama hanya berguru dengan kitab-kitab bacaannya. Dan saya juga pergi melihat perbincangan dalam forum yg saya 'alergy', sekadar melihat apa yang dibualkan tentang buku Manzil ini.

Sebenarnya saya dah beli buku manzil ini lama, tiada siapa yang merekomenkan kepada saya. Hanya gerak hati saya sahaja yang membuatkan saya terbeli buku ini dari satu toko buku di Kelang. Selepas lebih satu tahun barulah buku ini saya jumpa semula dan saya baca semua isi kandunganya termasuk prakata dari penerbit. Saya tidak dapati apa2 zikir dalam buku manzil ini ,ianya hanya petikan2 ayat2 lazim yang biasa saya amal cuma susunan dalaman pilihan ayat2 tersebut yang disusun mengikut sebuah hadis yang dikatakan sebagai dhaif. lalu saya bertanya kepada guru takwid saya (yg bersanad ), beliau menggalakkan amalan ayat2 tersebut dan tidak ditetapkan masa dan kaedahnya. Beramallah mengikut niat kita, kerana niat juga merupakan doa dan ayat al-qur'an itu sebagai pemangkin.

Saya bukanlah pengkaji buku2 hadis. Tetapi bila saya beramal yang penting bagi saya ialah apakah ayat yang kita baca itu mengandungi perkataan syirik atau tidak. Kedua apakah cara kita amalkan itu syirik atau bertentangan dengan mana-mana suruhan atau larangan agama. Ayat2 al-qur'an yg dihimpun dalam buku manzil ini tidak diwajibkan baca pada hari tertentu atau ada suasana tertentu. Hadis yang dijadikan sandaran terkumpulnya beberapa ayat2 'power' inilah yang dipertikaikan oleh pihak/puak yang memang terkenal suka membid'ahkan amalan tradisi.

Persoalan dan perbincangan mereka biasanya didorong olegh rasa syak dan menyangka bahawa semua amalan golongan yang tidak masuk 'geng' mereka (tidak berada dalam forum maya) adalah amalan ikut-ikutan sama macam baca yasin malam Jumaat. Lalu ada diantara ahli forum tersebut (yg tak perlu dinyatakan) yang belum lagi mentelaah buku manzil tetapi secepat kilat pula menyarankan pembaca membaca buku yg mereka yakin telah di takhrij hadis2nya.

Ini secaca tak langsung nak mengatakan siapa yang mengamalkan bacaan ayat2 al-qur'an dalam buku manzil itu melakukan bid'ah... lucunya tak habis2 dengan bid'ah dan mengkagumi diri sendiri/kelompok.Itulah yang saya rasa lucu hari ini. Lucu dengan sikap sesetengah ummat yang terasa banyak ilmu didada lalu ilmu orang lain hendak ditepis begitu sahaja. Mereka ni amalannya kita pun tak tahu, ttp lagaknya macam ulama besar yg doanya makbul walhal mereka bukanlah guru tajwid atau guru2 yang mengajar ilmu. Tahap kefasihan bacaan al-qur'an dan tahap fahaman bahasa Arab mereka pun belum terbukti mampu mentafsir ayat al-qur'an.

Sepatutnya pergi beli buku tu bukannya mahal. Kalau susah2 bagi alamat kpd saya , saya akan hantar ke alamat yg diberi. Kaji dulu, amalkan baru buka mulut! Jangan kerana satu hadis yg kunun sanadnya daif, habis amalan al-qur'an pun dinafikan. Kemudian saran pula orang baca buku2 lain macamlah depa tu ulama besar boleh jadi hakim rujukan. Malang kalau ada umat Islam mendewakan diri sendiri atau kelompok sendiri disamping itu cuba pula memperlehekan ulama lain sampai isu penerbit buku pun dijadikan bahan pertikaian.Apakah ilmu itu akan berkurangan nilainya jika diterbitkan oleh penerbit tertentu. Tambah lucu jadinya.

Ingatlah firman Allah s.w. dalam surah an-nahl ayat 116 .Mafhumnya:'Dan janganlah kamu berdusta dengan sebab apa yang disifatkan oleh lidah kamu: "Ini halal dan ini haram", untuk mengada-adakan sesuatu yang dusta terhadap Allah; sesungguhnya orang-orang yang berdusta terhadap Allah tidak akan berjaya. "

No comments: